3. päev
Lapse
toimetulek koolis algab lapsevanematest
Suur suvi on möödas ja alanud uus
õppeaasta, uute ootuste ja lootustega.
Põnev taaskohtumine klassikaaslastega ja õpetajatega, kellega
koos veedetaks järgmistel kuudel suure osa päevast. Septembris koolides on
tunda rõõmsat elevust ja lusti nii õpilastes kui ka õpetajates. Kuidas
säilitada seda energiat ja motivatsiooni lastes kevadeni, on väljakutseks
kõikidele last ümbritsevatele täiskasvanutele.
Lapse toimetulek koolis sõltub suuresti õpetaja tegevusest,
kuid selleks, et õpetaja tegevus ka maksimaalset vilja kannaks on vaja õpilasi,
kes on valmis õppeprotsessis osalema. Õppimine ja õpetamine on koostöö õpilase
ja õpetaja vahel, kuid selle koostöö alusmüüri laovad lapsevanemad. Siinkohal
mõned soovitused algavaks õppeaastaks lapsevanematele:
Tervislik toit ja piisav puhkus.
Et laps saaks koolis edukas olla ja õppetöös maksimaalselt osaleda, peaks ta
olema välja puhanud ja tema kõht täis. Oluline on piisav ja kvaliteetne uni.
Siinjuures on oluline vahet teha magama minemise ja magama jäämise vahel. Lapse
õhtused tegevused võiksid olla rahulikumad. Vältida tuleks arvutimänge, mis on
tihti võistlusliku või agressiivse sisuga, mis ärritavad ja takistavad uinumist
(ka mobiiltelefonid). Tundlikku last mõjutab lisaks tegevuse intensiivsusele
pelgalt arvuti/nutitelefoni sinine valgus. Laste keskendumisraskuste ja
tujukuse põhjuseks tihti on väsimus, vähene uneaeg ja üle stimuleerimine,.
Uinumist soodustavad rutiinsed tegevused (hambapesu, riietumine, head ööd
kallistused jmv), hämar valgus, tasased hääled.
Hommikuti enne kooli on oluline,
et laps ka midagi sööks. See aktiveerib ainevahetuse ja annab ajule
toitu, et õppetöös aktiivselt osaleda.
Usalduslik suhe lapsega.
Vanemate siiras huvi ja tähelepanu lapse käekäigu vastu loob soodsa pinnase
headeks usaldusväärseteks suheteks. Laps tunneb, et temast hoolitakse ja ta on
oluline. Koolis toimuv ja lähedaste suhtumine, mõjutab lapse enesehinnangut.
Arutelud arendavad lapse arusaamist enesest ning teistest.
Selged piirid ja reeglid.
Peres peaks vanematel olema lastekasvatamisel ühtsed nõudmised ja selged piirid
kehtestatud, mis tagavad lapsele turvalisuse. Laps teab, mida võib ja mida
mitte. Siinjuures on oluline vanemate enda eeskuju, kas ja kuidas kehtestatud
reeglitest kinni peetakse. See, kuidas peres asjad käivad, võiks koos lastega
läbi arutada ja vajadusel ka üles riputada ning ühiselt täita. Laps tunneb, et
ta on peres oluline ja temal on ka sõnaõigus (muidugi teatud küsimustes).
Lapsevanema kohus on piiritleda see mängumaa, mida ei muudeta igapäevaselt,
vaid lapse kasvades muutuvad piirid laiemaks.
Kindel päevakava. Rutiin
loob turvatunde. Igale tegevusele on oma aeg ja koht. Laps teab, kuidas asjad
käivad. Millal on aeg mänguks ja millal õppimiseks. Peale koolipäeva peaks laps
saama natukene puhata enne, kui hakkab järgmiseks päevaks õppima. Päevakava
koostage koos lapsega ja see võiks tal silma all olla. Pärast pikka
suvevaheaega võib alguses raskusi olla lapsel (ka vanematel) päevakavast
kinnipidamisega, kuid siinjuures tagab edu vanemate poolne järjepidevus.
Sobiv õpikeskkond kodus. Ka
kodus on vaja luua lapsele koht, kus ta saaks rahulikult õppida ja hoida oma
õpikuid ja raamatuid. Sobiv laud ja tool ning piisavalt valgust, mida ümbritseb
emotsionaalne heaolu ja turvalisust toetav kliima, on aluseks, et õppetöö ka
kodus saaks toimuda.
Hommikune toetav hea sõna kooli
kaasa. Lapse õpivõime ja motivatsioon on parem, kui laps tuleb kooli hea
tundega. Vanemad ei tohiks lapse kuuldes koolist ja õpetajast halvasti rääkida
ka siis, kui ei olda õpetaja ja kooli nõudmistega ühel meelel. Hea sõna ja
vanemate poolne usk lapse toimetulekusse, loob soodsa pinnase lapse edukaks
toimetulekuks koolis.
Vastutuse kasvatamine.
Vastutustunne ei teki iseenesest, vaid seda tuleb järkjärgult lapses arendada
vastavalt tema eale. Kodused õppetükid on mõeldud selleks, et koolis õpitu
kinnistuks, mitte vanematele tegemiseks. See ei tähenda, et last ei või aidata
vaid seda, et lapsel oleks võimalus ise natukene pingutada. Kui siiski tundub,
et antavad õppetükid käivad lapsele üle jõu, tasuks lapsevanematel kindlasti
konsulteerida õpetajaga. Samuti võiks laps hoolitseda, et järgmiseks päevaks
mõeldud töövahendi oleks ilusti kotis. Algklassis võiks vanem seda siiski
kontrollida, kuid mitte ise asjad valmis panna.
Märka muutusi. Kui lapse
käitumises on märgata tavapärasest erinevat käitumist või kui lapse õppeedukus
järsult langeb võib see olla märk, et laps on hädas. Samuti võib laps järsku
hakata kaebama peavalu, kõhuvalu. Lapsed ei oska alati sõnades oma probleeme
väljendada, kuid tundes oma last ja tema tavapärast käitumist peaks
lapsevanemad märkama, et midagi on viltu.
Tunnista probleemi.
Probleemi lahendus algab probleemi tunnistamisest. Mida varem sellega tegeleda,
seda väiksemad on kahjud. Probleemid on elu osa ja paljudel puhkudel ka edasiviivad,
kui neid konstruktiivselt lahendada. Selleks on vaja aga probleemi õppida
tundma.
Kuula last. Enne kui
tegutseda on oluline välja selgitada põhjused, mis mõjutavad lapse
toimetulekut. Alusta lapse kriitikavabast kuulamisest. Püüa aru saada lapse vajadustest.
Konsulteeri õpetajaga.
Otsi lahendusi, mitte süüdlasi.
Tihti probleemide ilmnemisel keskendutakse süüdlaste otsimisele (kes lõi
esimesena; kes mida ütles; kes mida tegi...), kuid see ei ole veel lahendus ja
ei anna lapsele teavet sobiliku käitumise kohta. Oluline on lapsega arutleda
juhtunut ja leida alternatiive, mida sarnastes olukordades saaks kasutada. Kui
on tegemist laste omavahelise tüliga, siis lasta lastel endil leida lahendusi
luues turvalise keskkonna ja olles vestluse suunajaks.
Suhtlemine kooliga. Oluline
on võtta ühendust õpetajaga ja selgitada tekkinud olukorda. Õpetaja poole
pöördumist ei peaks kartma, teil on ju ühine eesmärk – lapse heaolu ja areng.
Koostöös saab abistada hätta sattunud last. Laps tajub, et vanemad ja õpetaja
on tema liitlased, mitte vaenlased. See tagab head suhted ja usalduse
lapsevanema, lapse ja õpetaja vahel.
Eksimine on inimlik ja alati ei
saa võita. Kes teeb, sel juhtub. Luba lapsel eksida. Kõik eksivad ja
teadmine, et ma võingi vahel vigu teha, on vabastav. Vigadest ju õpitakse.
Lapsevanemana tunnistage ka oma eksimusi ja vajadusel paluge andeks. Samuti ei
saa olla alati kõiges kõige parem, vahel tuleb elus ka kaotustega leppida. Laps
peab õppima sellega toime tulema. Hea on siinkohal vanemana eeskuju anda kas
või ühiselt lauamänge mängides. Abistav on mõelda nii, et mis oskust on vaja
arendada, et olla edukam.
Õnnelikud lapsed tulevad
õnnelikust kodust. Lapsed on õnnelikud, kui nende vanemad on õnnelikud.
Igapäevaste argimurede virrvarris on oluline vanematel hoolitseda ka enda
vajaduste eest. Head peresisesed suhted, austus ja usaldus, ühised tegevused
ning traditsioonid. on tugeva perekonna alusmüüriks.
Küsi abi. Targa inimese
tunnus on oskus abi küsida. Kui omal jõul hakkama ei saa ja/või kui oleks vaja
saada tuge, siis ära häbene abi küsida. Alustada võiks klassijuhatajast ja kui
koolis on olemas psühholoog või sotsiaalpedagoog, siis nendega konsulteerida.
Samuti saab pöörduda Rajaleidja keskuse poole, kus pakutakse nii
õppenõustamis- kui ka karjääriteenuseid.
Edukat uut kooliaastat soovides,
Õnne Naaris
Valgamaa Rajaleidja keskuse sotsiaalpedagoog
Kuidas käituda lapse nutu ja jonni puhul nii, et see lapse arengut ei
kahjustaks vaid pigem toetaks
09. jaanuar 2017 12:10 Pere ja Laps
Tõenäoliselt on vähe lapsevanemaid, kelle jaoks nuttev laps ei oleks
emotsionaalseks ja ühtlasi ka mentaalseks väljakutseks. Sageli võib olla üsna
keerukas otsustada, kas laps vajab lohutust, kallistusi ja järeleandmisi või
hoopis tugevamat piiride seadmist kuni otsese karistamiseni välja.
Blogi visioonid.ee
vahendab lapsevanema mõtteid selle kohta, kuidas ta on õppinud oma lapse jonni
mõistma: Teisel ringil oleva lapsevanemana,
kelle esimese lennu lapselapsed on vanemad kui minu tänane
varsti kolmeseks saav rüblik, suudan ma vaadata lapse nutu- ja jonnihoogusid
oluliselt neutraalsemalt. Ma ei kipu enam lapsega samale tasandile laskuma,
tema peale oma frustratsiooni valama või liigselt järele andma. Viimase kolme
aasta jooksul olen püüdnud leida võtit, mis aitaks mul leida (nutva) lapse
jaoks parimat lahendust — kuidas käituda lapse nutu ja jonni puhul (mida esineb
kõikidel lastel) nii, et see lapse arengut ei kahjustaks vaid pigem toetaks.
Määravaks teguriks selles protsessis on nutu ja jonni selge eristamine.
Mis on nutt ja kuidas sellele
reageerida?
Minu käsitluse järgi on lapse nutt (eluterve) vajaduspõhise
emotsiooni väljendus. Lapse esmased vajadused on põhiliselt füüsilised ja
emotsionaalsed. Laps ei saa eksisteerida, ilma et keegi tema eest hoolt
kannaks. Eelkõige, kuid mitte ainult, vajab laps vanemaid (või vähemalt ühte
hooldajat), toitu, riideid, und, vanemate füüsilist lähedust ning
emotsionaalsel tasandil vanemate tähelepanu, turvatunnet, hellitusi ja
lohutusi. Kui midagi neist põhivajadustest puudub või laps on haige, tal on
ebamugav olla või miski teeb talle haiget, siis ta väljendab seda nutu kaudu.
Sellisel juhul on vanemate ülesandeks mõista, mis on lapse nutu põhjuseks ning
püüda puudujääk likvideerida. Teiste sõnadega, nutuga annab laps teada, et
mingis osas ei ole tema põhivajadused eluks ja arenguks täidetud. Kui laps saab
kukkudes haiget või igatseb parasjagu kodust ära olevat lapsevanemat, on
lapsevanema ainukeseks adekvaatseks reaktsiooniks kallistamine, lohutamine ning
võimaluse korral ka olukorra selgitamine.
Mis on jonn ja kuidas sellele reageerida?
Lapse jonn on väliselt nutule sarnanev, kuid olemuselt
täiesti teistsugune nähtus. Jonn on kontrollivajadust kandva emotsiooni
väljendus. Jonn väljendab vajadust kontrollida või omada teisi inimesi, nähtusi
või asju. Täiskasvanute maailmast võiks siin paralleeliks tuua armukadeduse,
mis on armastuse üks suuremaid väärastumisi — soov omada ja selle kaudu
kontrollida teist inimest.
Minu tänase arusaamise järgi esimesel kolmel elukuul laps ei
jonni vaid nutab, kuid alates neljandast elukuust hakkab laps alateadlikult
mõistma, et nutmisega kaasneb vanemate tähelepanu. Pigem varem kui hiljem
hakkab ta nuttu ka manipulatiivsetel eesmärkidel kasutama ning sellest kujuneb
aja jooksul välja selge jonn. Minu arvates peaksid lapsevanemad juba varakult
oma lapsele mõista andma, et ka neil on oma elu ning ka imikueas laps peab
õppima teatud määral üksi olema ja endaga hakkama saama. Mida hiljem seda
oskust lapsele õpetada, seda keerulisem ja valulisem see on. Mida enam vanemad
lapse jonnihoogudele järele annavad, seda tugevamaks muutub lapse veendumus, et
jonnimine garanteerib
soovitud tulemuse ning seda visamalt, kestvamalt ja hüsteerilisemalt suudavad
nad jonnida. Jonniva lapsega hakkama saamiseks tuleb meeles pidada, et olles
kord ettevõtnud konkreetsele jonnihoole mitte alla anda, tuleb see kindlasti
lapsevanema võiduka lõpuni viia — selliseid „lahinguid“ EI TOHI kaotada! Kui laps
on juba mitu aastat saanud tänu jonnile pea alati oma tahtmise, siis tuleb
arvestada, et selle mustri murdmine nõuab suurt otsustavust ja meelekindlust.
Kui vanemad siiski tunni möödudes järele annavad, siis tugevdavad nad lapse
jonnivõimet veelgi, justkui öeldes, et kui tavalise jonni peale me ei reageeri,
siis „superjonn” ja hüsteeria garanteerib soovitud tulemuse.
Taktikad jonniva lapse aitamiseks
Kuna jonniv laps on lapsevanemale tõsiseks väljakutseks, siis
tuleb jälgida, et lapse jonniga tegeledes suudaksime jääda rahulikuks. Kui
lapse jonn kutsub meis esile ärrituse ja frustratsiooni, siis selle
väljaelamine lapse peal vaid suurendab probleemi — laps õpib aja jooksul, et
karjumine on normaalne viis lahendada ebameeldivaid olukordi. Seega esmaseks eesmärgiks
on rahu säilitamine ning seejärel tuleb vaadata, kas antud olukorras on
otstarbekam jonnist lihtalt mitte välja teha või tuleks midagi aktiivsemat ette
võtta.
Oma lapse jonnimise puhul oleme tavaliselt alustanud sellega,
et esmalt me ei tee sellest välja, mis mõnikord ongi piisav, et olukorda
lahendada — laps õpib, et jonnimine ei too kaasa soovitud reaktsiooni. Mõni
teine kord, kui jonnimine on kestnud piisavalt kaua ja ületab teatud tugevuse,
selgitame lapsele, et ehkki tal on õigus jonnida, on meil õigus olla rahus ja
seega, kui ta soovib jonni jätkata, peab ta selleks minema oma tuppa. Vahel
piisab sellest selgitusest, aga sageli on siiski vajalik viia laps oma tuppa,
et ta saaks vabalt oma frustratsiooni välja elada. Kui oleme seda teinud, siis
kinnitame jätkuvalt lapsele, et ta võib meiega iga hetk ühineda, tingimusel, et
ta lõpetab jonni. Mõnikord piisab kolmest minutist, et laps rahunenult meie
juurde tagasi pöörduks, aga mõnikord kulub ka lausa paarkümmend minutit. Kuid
alati on tulemuseks see, et lapsel on hea tuju tagasi ja jonn unustatud. Rohkem
me sellel teemal üldiselt ei räägi, sest antud olukorra ülesandeks ongi õppida
enesekontrolli ning olla üle juhuslikest tujuimpulssidest.
Lapsevanemate põhiülesanne
Üks lapsevanemate põhilisi väljakutseid on piiride seadmine
oma lapse käitumisele. Lapsel puudub võime iseseisvalt oma egoistlikele
soovidele vastu seista ning nad vajavad selleks kellegi abi. Lapsevanemate
kohustuseks on aidata lapsel õppida leidma tasakaalu lühiajaliste ja pikaajaliste
eesmärkide vahel, sest ilma selleta ei ole võimalik ühiskonnas ning teiste
inimestega suheldes edukalt hakkama saada. Lastel on vaja ära õppida, kuidas
piirata lühiajaliste eesmärkide saavutamist või neist loobuda, et ei kaoks
võimalus saavutada pikaajalisi eesmärke. Seda võiks isegi nimetada elu
põhiõppetunniks — kas me soovime saavutada kiiret, kuid lühiajalist rahuldust
või on meie eesmärgiks püsivama ja tõusva heaolu saavutamine. Teiste sõnadega,
laps peaks õppima vastu astuma kohese naudingu kiusatustele ning õppima
iseseisvalt tegema valikuid, mis toovad kaasa võime teha pikaajaliselt ja
püsivalt kasulikke valikuid.
Kui me ise tagantjärele hindame seda, et me ei ole saanud
kõike, mis meil lapsena pähe tuli ning meil oli väline sund teha pikaajalise perspektiiviga
valikuid, siis peaksime võimaldama seda ka oma lastele. Sest kui nemad ükskord
saavad täiskasvanuks, siis sooviksid nad omada psühholoogilist harjumust ja
võimekust loobuda vajadusel lühiajalistest eesmärkidest pikaajaliste kasuks.
Mida enam eneseületamisi ja teadlikke loobumisi pikaajaliste
eesmärkide kasuks, seda enam suudame oma elu ise kujundada vastavalt oma
soovidele. Mida enam oleme aga maast madalast harjunud, et me ei pea ise
pingutama, seda vähem vastutust oleme me valmis oma elu eest võtma ning seda
suuremat pettumust elu meile valmistab, sest oleme harjunud sõltuma teistest
ega suuda ise oma elu muuta.
Kommentaarid
Postita kommentaar